mapa witryny   


Technikum:
technik obsługi turystycznej

        Technik obsługi turystycznej organizuje działalność turystyczną; przygotowuje, sprzedaje, realizuje i rozlicza imprezy i usługi turystyczne; udziela informacji turystycznej; obsługuje klientów korzystających z usług turystycznych, np. przewodnickich, pilotażu, noclegowych; obsługuje konferencje, kongresy; prowadzi dokumentację związaną z organizacją imprez i usług turystycznych oraz obsługą klientów; prowadzi działania marketingowe na rzecz turystyki. Zawód technik obsługi turystycznej wymaga umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii, obsługi programów komputerowych, realizowania zadań w systemach rezerwacyjnych oraz wykorzystania nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
        Znaczenie turystyki jako sektora gospodarki wciąż wzrasta. Prognozy Instytutu Turystyki dotyczące ruchu turystycznego na świecie wskazują na dynamiczny rozwój branży turystycznej jako sektora gospodarki oraz wzrost udziału turystyki w zatrudnieniu. W dynamicznym rozwoju turystyki zauważalne są trendy związane ze zmianami demograficznymi, ze wzrastającą świadomością i edukacją, trendy dotyczące zdrowia czy informacji. Turystyka stała się też nieodłącznym elementem życia społecznego.
        Obsługa turystyki wymaga od pracowników wysokiej kultury osobistej, społecznych kompetencji, stałego kontaktu z ludźmi, komunikatywności, samodzielności i konieczności stałego dokształcania się. Oczekiwania pracodawców, formułowane przede wszystkim w oparciu o opis stanowiska pracy, nakierowane są głównie na kwalifikacje i praktyczne umiejętności związane z obsługą klientów, przygotowaniem atrakcyjnego produktu turystycznego i posługiwaniem się językami obcymi. Kolejnymi istotnym wymogami są znajomość branży, umiejętność obsługiwania systemów rezerwacyjnych oraz sporządzania dokumentacji branżowej, a także duża samodzielność.
Cykl kształcenia w zawodzie technik obsługi turystycznej obejmuje 4 lata.


Program nauczania obok przedmiotów ogólnokształcących obejmuje następujące przedmioty zawodowe:
  • podstawy turystyki;
  • podstawy działalności gospodarczej w turystyce;
  • marketing usług turystycznych;
  • geografia turystyczna;
  • organizacja imprez i usług turystycznych;
  • język obcy w turystyce;
  • obsługa turystyczna;
  • informacja turystyczna;
  • obsługa informatyczna w turystyce;
  • praktyki zawodowe.
         W zawodzie technik obsługi turystycznej poszerzysz swoją wiedzę z geografii turystycznej Polski i świata, nauczysz się sporządzać programy konferencji, kongresów, targów i giełd turystycznych, dokonywać kalkulacji kosztów usług turystycznych oraz ich rozliczenia. Nauczysz się także opracowywania materiałów promocyjnych, informatorów i katalogów usług turystycznych, współpracy z uczestnikami rynku turystycznego, udzielania informacji turystycznej. Będziesz przygotowany do wykorzystania w przyszłej pracy programów komputerowych dotyczących rezerwacji usług i imprez turystycznych, prowadzenia dokumentacji księgowej imprez oraz sporządzania umów. Wszyscy uczniowie poznają też zasady zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, zasady pracy w małych zespołach, zasady komunikacji interpersonalnej, bezpieczeństwa i higieny pracy. Oprócz nauki dwóch języków obcych nauczanie w technikum obejmuje też tzw. język obcy zawodowy – zapoznający ze słownictwem stosowanym w zawodzie obsługi turystycznej.

Dyrektor Zespołu Szkół i Właściciel Biura Podróży Paula Travel (www.paulatravel.travelshops.pl) podpisali list intencyjny będący deklaracją współpracy, której celem jest utworzenie i upowszechnienie wzorca działań propagujących turystykę oraz dążenie do rozwoju przedsięwzięć związanych z utworzeniem klasy technikum w Zespole Szkół w Mosinie w zawodzie technik obsługi turystycznej. Treść listu intencyjnego - tutaj.

Kolejny list intencyjny - deklaracja współpracy Dyrektor Zespołu Szkół podpisał z Właścicielem Sobecki Travel (www.sobeckitravel.pl). Treść listu intencyjnego - tutaj.

Podpisane listy intencyjny są jedną z form przygotowania do podjęcia w przyszłym roku szkolnym kształcenia uczniów technikum w zawodzie z przyszłością, wymagającym odpowiedzialności i umiejętności organizacyjnych - technik obsługi turystycznej.

Po ukończeniu nauki absolwent będzie przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
  • organizowania działalności turystycznej;
  • organizowania imprez i usług turystycznych;
  • obsługiwania klientów korzystających z usług turystycznych;
  • badania popytu oraz kreowanie podaży usług turystycznych dla klientów krajowych i zagranicznych;
  • planowania tras podróży i dokonywania rezerwacji w hotelach dla klientów;
  • organizowania lub sprzedaży grupowych i indywidualnych wyjazdów służbowych lub urlopowych;
  • rozliczania imprez i usług turystycznych.
Ważną umiejętnością absolwenta w tym zawodzie jest stosowanie metod przewodnictwa turystycznego oraz pilotażu wycieczek, umiejętność organizowania czasu wolnego klientów.


Typowe miejsca pracy dla technika obsługi turystycznej:
  • biura podróży;
  • punkty informacji turystycznej;
  • hotele, pensjonaty;
  • jednostki obsługi ruchu turystycznego;
  • administracja rządowa i samorządowa;
  • po zdaniu odpowiednich egzaminów państwowych można pracować jako pilot wycieczek krajowych i zagranicznych;
  • biura organizatorów kongresów i konferencji.

Oddział technikum obsługi turystyki - to kierunek dla osób kreatywnych, twórczych, ciekawych świata, potrafiących nawiązywać kontakty z ludźmi. Zawód z przyszłością, wymagający odpowiedzialności i umiejętności organizacyjnych.











Zespół Szkół im. Adama Wodziczki w Mosinie

62-050 Mosina, ul. Topolowa 2, tel. 61-81-32-922, e-mail: zsmosina @powiat.poznan.pl

Witrynę redaguje: Paweł Zawieja